moskova günlüğü


tekrar okunacak kitaplar arsından "moskova günlüğü"...

walter benjamin, 1924 yılında alman yas oyununu konu alan tezini yazmak üzere gittiği capri adasında tanışır bolşevik aktris asja lacis'le... bir kaç ay sonra walter'ın riga'ya yaptığı zamansız bir ziyaret tam bir hayal kırıklığı olur. asja tiyatro çalışmalarına gömülmüştür ve geçmişte kalan bir "tatil aşkı"nı tekrar canlandırmaya hiç niyeti yoktur... walter 1925 yılının sonunda tekrar berlin'e döner.

benjamin, 1926 yılının aralık ayında asja lacis'in ağır bir depresyon sonucu moskova'da bir senatoryuma yatırıldığını öğrenir... çalıştığı dergiden avans alarak rusya'ya gider. işte bu kitap walter'in moskova'da geçirdiği iki ay boyunca tuttuğu günlükten oluşuyor.

orhan kocak sunuş yazısının ilk paragrafında şöyle bahsediyor kitaptan; " moskova günlüğü'nde tam kaynaşmadan birbirine dolanan üç öykü çizgisi seçilir. biri letonyalı bolşevik tiyatrocu asja lacis'e aşkıyla ilgilidir. ikincisi, benjamin'in kendi siyasal bağlanma serüveninin öyküsüdür. üçüncüsündeyse devrim sonrası moskova belirir."

asja'ya olan hüzünlü aşkı biraz kafamı karıştırsa da, benjamin'in dönemin siyasal ve kültürel olayları, sokakları, müzeleri, günlük hayatıyla moskova'yı algılayışını altı yıl sonra yeniden okuma isteğiyle birlikte anımsıyorum...

kapak fotoğrafı: moskova tarih müzesi

11 yorum:

  1. Yukarıdaki gözlüklü desen kitaba mı ait.

    YanıtlaSil
  2. illustrasyon bana ait profosor :) ancak kitabin icinde doneme ait cok guzel fotograflar var...

    YanıtlaSil
  3. Eline sağlık. çok beğendim. bunu saklyacağım iznin olursa. "Bilinçlendirme projeleri üzerinde çalışıyoruz. çizgilerin sade, etkileyici ve orjinıl. Fikirleriniz ve çizgilerinizle nasipdar olmak isteriz.

    YanıtlaSil
  4. herşeyi yitiriyoruz artık aşkı özlemi sosyalizmi:) unutulan seyleri satırlarda hatırlamak çok güzel geliyo.. O satırlarda aradığını hep bulmanı dilerim..
    Sevgilerimle...

    ps: çalışmalarını çok beğeniyorum sergilenemekten asla vazgeçme çünkü çok güzeller

    YanıtlaSil
  5. profosor, begenmenize sevindim, tesekkurler... izin sizindir :) calismalarinizda kolayliklar.

    duygu merhaba, ben de senin yazilarina bayiliyorum. ne kadar yeteneklisin. sen de biraz daha sık yaz lutfen... cok sevgiler,

    YanıtlaSil
  6. meralcim cizgin her geçen gün gelişmekte... bu işin de buna en güzel örnek. gözlerinden öperim ;)

    YanıtlaSil
  7. ufukbey, yegane amacim size kendimi begendirebilmekti suan yerimde ziplamaktayim:) gerci sizin texture'ler olmasa pek bi numara yok gibi. yine de ciddiye aldim, yeni portre calismam bu kez sizin icin geliyor...

    YanıtlaSil
  8. gercekten cok nazik otesi bi insansiniz...ama umarim atmasyon yapmiyorsunuzdur...o yuzden yeni portre calismanizi heyacan icinde beklemekteyim.

    YanıtlaSil
  9. no atmasyon ufukbeycigim :) bekleyiniz ve gorunuz... nazik otesi bir insan olarak sasirtacagimdir sizi :D

    YanıtlaSil
  10. tamam o zaman beklemeye aliyorum kendimi meroscum...yalniz bana sakalli biyikli; tuylu yumaklı adam portesi degil de; soyle kaymaksi bi hanim portesi yapiverin.

    YanıtlaSil
  11. az degilsin ufit! biraz siparis oldu ama olsun bakalim bittiginde bal döküp ikram ederiz sana :) o degil de, balkonda kuslar olaganustu. iyice alistilar. hepsinin farkli davranislari var ben birakamayacagim galiba burayi :'(

    YanıtlaSil